Veilig internetten

Wat Kan / Moet School Doen Tegen Online Pesten

Online pesten is een groeiend probleem dat zich steeds meer manifesteert binnen de schoolomgeving. Het is vaak de gevallen dat de dader iemand is die bekend is, zoals een klasgenoot. Daarom hebben scholen de verantwoordelijkheid om actie te ondernemen tegen dit soort gedrag, en zijn ze ook verplicht om effectieve maatregelen te treffen. Hieronder bespreken we hoe scholen online pesten kunnen aanpakken en welke middelen zij hiervoor kunnen gebruiken.

Verplichte Anti-Pestprogramma’s

Sinds 1 augustus 2015 zijn scholen verplicht om een anti-pestprogramma te implementeren. Dit programma moet gericht zijn op zowel fysiek als online pesten. Een belangrijk aspect van dit beleid is de aanwezigheid van een anti-pestcoördinator. Deze coördinator fungeert als aanspreekpunt voor leerlingen, ouders en de school en is verantwoordelijk voor het adviseren van het schoolbestuur over het anti-pestbeleid. Het is van belang dat deze rol duidelijk is afgebakend en dat de coördinator goed bereikbaar is.

Het Belang van Mediaopvoeding

Mediaopvoeding vormt een essentieel onderdeel van het beleid tegen online pesten. Het educatief informeren van leerlingen over het veilig en verantwoord gebruik van sociale media helpt hen om de gevolgen van hun online gedrag te begrijpen. Scholen kunnen hiervoor gebruikmaken van diverse lespakketten die beschikbaar zijn.

Hulpmiddelen en Lesmateriaal

Er zijn inmiddels veel verschillende materialen en bronnen beschikbaar om scholen te ondersteunen in het lesgeven over online veiligheid en mediawijsheid. Enkele nuttige bronnen zijn:

Daarnaast kan het Rapport Verstrikt in het net inzichten bieden vanuit de ervaringen van professionals die met jongeren werken en hen begeleiden bij online problemen.

Implementatie en Follow-up

Het is belangrijk dat scholen niet alleen een anti-pestprogramma aannemen, maar dit ook actief implementeren en regelmatig evalueren. Dit houdt in dat er bijvoorbeeld jaarlijkse trainingen voor medewerkers moeten plaatsvinden en dat leerlingen regelmatig worden geïnformeerd over de gevolgen van online pesten. Feedback van leerlingen kan hierbij van groot belang zijn om het programma continu te verbeteren.

Met een stevige aanpak kunnen scholen bijdragen aan een veiligere online omgeving voor leerlingen. Door hen bewust te maken van de gevaren van online pesten en hen standaardvriendelijk gedrag bij te brengen, kan de samenleving als geheel veiliger maken. Het is zaak dat wij als gemeenschap samen strijden tegen online pesten om zo een positieve verandering te bewerkstelligen.